Digitale basisvaardigheden

 

2.1) Hardware

 

 2.1.1) De docent toont aan diverse hardware te kunnen benoemen, aansluiten en bedienen.

 
In de attitude staat beschreven dat ik in mijn klaslokaal tijdens wpl 3 geen beschikking had over een smartboard, maar wel over een laptop met een beamer. De laptop mocht niet in het klaslokaal blijven staan, omdat daar bestanden op staan die niet voor de ogen van leerlingen zijn. Daarom moest ik de laptop elke les weer aansluiten op de beamer. Nu heb ik daar helaas geen bewijs van, maar ik heb wel een iets nieuwerwetser bewijsstuk. Namelijk, een selfie terwijl ik aan het werk was aan dit portfolio. Ik heb met mijn mobiele telefoon een foto gemaakt, deze foto op mijn laptop gezet door mijn telefoon aan te sluiten op de laptop en vervolgens de selfie op de computer gezet. De selfie heb ik als bewijsstuk verwerkt in dit portfolio en vindt u hieronder.
 
 
 

2.2) Software

 

 2.2.1) De docent toont aan over algemene kennis van ICT te beschikken en de vaardigheden ten aanzien van bestandsbeheer te beheersen.

 
 Bij het opslaan van bestanden gebruik ik meestal verschillende mappen of op mijn computer of online. Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal bestanden online op geslagen op Google drive. Bij het opslaan van bestanden houd ik graag orde. Zo heb ik per schooljaar een map met daarin mappen van alle vakken van dat jaar waarbij ik opdrachten heb gemaakt op de computer. Wanneer ik dan een samenvatting zoek van een toets, of een mindmap van een voorgaand jaar of andere digitale bestanden kan ik die gemakkelijk terugvinden door in het jaarmapje te kijken en vervolgens het vak te zoeken. Dit werkt erg fijn en zorgt er voor dat ik met gemak alle bestanden terug kan vinden die ik gebruikt heb.
 
Dit bovenstaande was nog niet alles, want ik heb ook nog een externe hardschijf. Deze hardschijf heeft een geheugencapaciteit van 1 terabyte. De schijf raakt dus eigenlijk nooit vol. Het nut van deze hardschijf is zodat ik halverwege en aan het einde van het schooljaar al mijn belangrijke schoolbestanden kopieer en daarop zet. Mocht er iets met mijn laptop gebeuren dan heb ik nog een back-up op mijn externe hardeschijf.
 
 

2.2.2) De docent toont aan dat hij de vaardigheden beheerst om met software effectieve samenwerking en communicatie tot stand te brengen.

 
 Bij verschillende vakken van mijn opleiding dient nauw samengewerkt te worden met medestudenten. Een effectief programma naast een whatsapp groep met daarin alle samenwerkenden is een Google Drive groep. Mijn ervaringen hiermee zijn erg positief, Google Drive is namelijk gebruikersvriendelijk, je kunt gemakkelijk bestanden delen met de groep waar je mee samen werkt. Hieronder een screentshot van een Google Drive. Deze drive is gebruikt voor een school project waarin ik met nog 5 andere studenten een lessenserie moest maken van 6 lessen waarbij er drie keer twee lessen op elkaar aansluiten. Elk deelproduct bestaat dus uit twee lessen en voor elke les is een student verantwoordelijk. De twee studenten van deelproduct 1 hebben allebei in de map van deelproduct 1 één map waarin zij hun materialen kunnen delen.
 
 
 

2.2.3) De docent toont aan dat hij kan omgaan met standaard kantoortoepassingen: tekstverwerkers, spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware.

 
Bij het maken van grote en belangrijke verslagen is het vaak verplicht en gewenst om gebruik te maken van bepaalde functies in Microsoft word. Hieronder is een screenshot. Dit is een screenshot van een onderwijskunde verslag en hierin is gebruik gemaakt van een automatische inhoudsopgave. Een automatische inhoudsopgave kun je in Microsoft word plaatsen door hoofdstukken kop 1, kop 2 of kop 3 te noemen, vervolgens kun je dan onder het kopje verwijzingen een inhoudsopgave invoegen die automatisch de door jou benoemde kopje genereert in een inhoudsopgave.
 
 
 

2.2.4) De docent toont aan dat hij een presentatie kan ondersteunen door gebruik te maken van software en hardware.

 
 Tijdens wpl 3 heb ik meerdere presentaties gegeven. Vele van deze presentatie met ondersteuning van een Powerpoint. Een programma wat ik naast Powerpoint vaak gebruik voor presentaties is Prezi. 
 
Hier is een link van een Prezi die ik gebruikt heb tijdens een presentatie voor hoofdstuk uit een zelfgemaakt lesboek: http://prezi.com/wycekgbuqrov/?utm_campaign=share&utm_medium=copy 
 
Deze link zou ik ook met de leerlingen kunnen delen zodat zij de presentatie op hun eigen tempo nog eens door kunnen nemen. Een maal heb ik ook gewerkt met Nearpod, hier heb ik alleen geen bewijs van. Nearpod is een programma waarmee je de leerlingen, of andere mensen waarvoor je een presentatie houdt kan voorzien met de presentatie op hun eigen apparaat. Zij gaan dan in hetzelfde tempo door de presentatie als de gever van de presentie. Het voordeel van Nearpod ten opzichte van Prezi en Powerpoint is dat je het interactief kunt maken door in de presentatie vragen te verwerken die iedereen dan op zijn of haar apparaat kan beantwoorden. 
 
Zelf kan ik een presentatie ook interactief maken door vragen in de powerpoint te zetten of vragen te stellen over de stof die ik probeer over te dragen.
 

2.2.5) De docent toont aan dat hij kan werken met de elektronische leeromgeving, portfoliosoftware, (leerling gerelateerde) administratieve systemen van de school.

  
Hieronder is een link van mijn ICT portfolio om aan te tonen dat ik met portfoliosoftware kan werken. Deze website kan ik niet alleen als portfoliowebsite gebruiken, maar ook als elektronische leeromgeving (voorbeeld, zie tweede link). De software is gebruikersvriendelijk en veelzijdig te gebruiken. Over administratieve systemen, hiermee heb ik nog niet te maken gehad op elke stage waar ik lesgegeven heb had ik geen toegang tot deze systemen.
 
 
 
 

2.2.6) De docent toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten.

 
 Een mooi voorbeeld van educatieve software die ik gebruikt heb is Quizlet. Quizlet heb ik voornamelijk gebruikt bij het leren van vocabulaire. Het is educatieve software in een serious game verpakking. Hieronder vindt u een link waarmee u op de site komt die ik gebruikt heb tijdens mijn stage. Wanneer een leerling deze link gebruikt komt hij of zij automatisch op de juiste pagina waar op verschillende manieren geleerd kan worden in een speelse form.
 
 

2.2.7) De docent toont aan dat hij foto’s, video’s en audio digitaal kan maken, bewerken/converteren, publiceren en delen.

 
 Wanneer u op de onderstaande link klikt vindt u een filmpje. Dit filmpje is deel van een kijk en luister oefening die door mij gemaakt is. Dit dient als bewijs dat ik digitaal materiaal kan maken en bewerken. Om deze competentie verder te bewijzen vindt u in dit portfolio meerdere foto's die door mij genomen zijn en gedeeld zijn door middel van dit portfolio.
 
 
 

2.2.8) De docent toont aan dat hij kan werken met digitale toetssystemen.

   
In het screenshot hieronder vindt u 6 vragen uit een Socrative toets. Socrative is een online programma waar een docent een toets kan maken en die via de computer af kan nemen. Dit heeft natuurlijk verschillende voordelen, zoals het besparen van papier. De hele toets kan ik hier helaas niet in zetten, dan zou ik van alle vragen een screenshot moeten maken en die verwerken in een afbeelding. De 6 vragen die te zien zijn is deel van een overhoring van de grammatica die ik behandeld heb in wpl 3.
 
Naast Socrative heb ik ook kahoot gebruikt tijdens mijn stage, dit vonden de leerlingen en mijn stagecoach erg leuk. Een kahoot kan ik wel laten zien. Hieronder de link (daarvoor dient u wel in te kunnen loggen). Na de positieve ervaring met Kahoot heb ik mijn stagecoach geleerd hoe zij Kahoot kan gebruiken in de les, zodat zij dit kan blijven gebruiken ook nadat ik de stage afgerond heb.
 
 
 
 

2.3) Storingen

 
 2.3.1) De docent is in staat om kleine storingen zelf te benoemen en/of te verhelpen.
 
Wanneer een programma vast loopt zijn er verschillende de dingen die je kunt doen om dit te verhelpen. Vaak doet een beetje geduld ook wonderen, maar als dat niet werkt kun de altijd de ctrl+alt+delete combinatie gebruiken en vervolgens de optie taakbeheer kiezen. Vervolgens opent de computer een venster een voorbeeld hiervan vindt u hieronder. Met dit venster kun je een programma beëindigen of activeren wanneer het is vastgelopen. Mocht u het alleen willen sluiten kunt u ook de toetsencombinatie alt+f4 proberen. Daarmee kunt u een programma ook afsluiten.
 
 

Maak jouw eigen website met JouwWeb