Didactisch handelen
4.1) Het maken van didactische keuzes
4.1.1) De docent toont aan dat bij het ontwerpen van leerpraktijken met inzet van ICT leerdoelen, leerproces en toetsing op elkaar zijn afgestemd.

4.1.2) De docent toont aan een relevante, rijke en effectieve leeromgeving te kunnen inrichten met ICT.
Er zijn verschillende programma's waarmee je een krachtige digitale leeromgeving kan maken, zoals eerder genoemd heb ik zelf een leerarrangement gemaakt met behulp van jouwweb. Als u op de link klikt vindt u dat arrangement als voorbeeld dat ik een online leeromgeving kan inrichten. Afgezien van Jouwweb zou Wikiwijs ook prima werken om een leeromgeving mee in te richten met ICT. Wikiwijs is een soortgelijk programma als Jouwweb, maar iets onderwijs gerichter.
Waarom zou je als docent zijnde nou een eigen leeromgeving willen inrichten? Als docent kan jij hiermee een omgeving creëren waarin de leerlingen op het juiste niveau worden gestimuleerd. De leerlingen kun op hun eigen tempo werken aan de opdrachten die jij als docent hen voorzet of laat de leerlingen zelfstandig de stof doornemen. Zo kun je bijvoorbeeld gaan werken met Flipping the classroom, dat de leerlingen voor de les aan de stof doornemen in de digitale leeromgeving en dat die in de les overhoord wordt. De docent kan dan stof waarop minder goed gescoord wordt extra belichten.
4.1.3) De docent toont aan individuele leerprocessen en samenwerkend leren te kunnen aansturen en begeleiden met een effectieve inzet van ICT.

4.2) ICT organiseren in de (digitale) leeromgeving
4.2.1) De docent toont aan dat hij de benodigde faciliteiten, hard- en software kan organiseren.
4.2.2) De docent toont aan dat hij de schoolregels ten aanzien van ICT toepast en in staat is deze te vertalen binnen zijn onderwijscontext.
4.2.3) De docent toont aan dat hij ICT betekenisvol en efficiënt kan inzetten rekening houdend met de grootte en de diversiteit van een groep leerlingen.

4.3) Arrangeren van digitaal leermateriaal
4.3.1) De docent toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren.
Zoals eerder genoemd heb ik een leerarrangement gemaakt, u komt op dit arrangement door hierop te klikken. Dit leerarrangement heb ik in zijn meest basale vorm gemaakt en is niet afgestemd op leerlingen van een bepaald niveau of leerbehoefte van mijn leerlingen. Gelieve dit arrangement te zien als een voorbeeld.
4.3.2) De docent toont aan dat hij digitaal leermateriaal kan aanpassen aan de kenmerken van de lerenden, waarbij rekening wordt gehouden met verschillen in niveau, interesse, tempo en wijze van leren.
4.3.3) De docent toont aan dat hij in staat is om digitaal leermateriaal aan te passen rekening houdend met beeldschermdidactiek.
4.4) Kennisoverdracht
4.4.1) De docent toont aan dat hij gebruik maakt van ICT in zijn instructie en daarbij diverse hard- en software kan inzetten.
Tijdens mijn derdejaarsstage had ik beschikking over een laptop, een beamer en een scherm waarop de beamer gericht stond. Bij instructie gebruikte ik vaak Powerpoint gebaseerd op whhtuk. Hieronder ziet u een voorbeeld van een van mijn dia's die ik gebruikt heb bij het geven van instructie. Dit geeft weer dat ik gebruik heb gemaakt van hard- en software bij mijn instructie. Wat ik nu nog gemist heb is het woordje divers, maar wat ik met Powerpoint kan, kan ik natuurlijk net zo goed met prezi of andere presenteer software.

4.4.2) De docent toont aan dat hij ICT inzet om gestructureerd oefenen vorm te geven.
4.5) Kennisconstructie
4.5.1) De docent toont aan dat hij de actieve kennisconstructie van zijn leerlingen bevordert met behulp van ICT.
Dit is nog niet bij mij aan de orde gekomen tijdens stages, maar ik kan een prima mind map maken en zou mijn leerlingen verschillende websites aankunnen bieden om hen hierin te ondersteunen, bijvoorbeeld: bubbl.us of goconqr.com. Daarnaast is een mooi voorbeeld van een kennisconstructie is een woordspin, samen met de leerlingen kan met behulp van digitale middelen een mooie woordspin maken, een voorbeeld van deze software is Prowise presenter. Hieronder daarvan een voorbeeld.

4.5.2) De docent toont aan dat hij het leren leren van zijn leerlingen ondersteunt en bevordert met behulp van ICT.
Afgelopen stages ben ik nog niet bewust actief bezig geweest met het bevorderen van het leren leren van mijn leerlingen. Wel weet ik hoe ik dit vorm zou kunnen geven door dit portfolio als voorbeeld te gebruiken. Persoonlijk zou ik er dan wel meer een toolbox van maken zoals wij zelf vorig jaar hebben moeten doen. Deze toolbox moest aan een aantal dingen voldoen voor mij als docent, en als docent zijnde zou ik dit vorm kunnen geven in een opdracht waarin een leerling een bepaald portfolio moet inleveren met daarin zijn keuze uit bepaalde literaire werken daarin. De toolbox die ik heb moeten maken vindt u onder de volgende link: toolbox.
4.5.3) De docent toont aan dat hij de synchrone- en asynchrone samenwerking en communicatie tussen leerlingen en docent op een gepaste manier faciliteert door gebruik te maken van ICT.
Als student zijnde moet ik vaak opdrachten inleveren op Blackboard of mijn docent voorzien van een link naar het eindproduct. Wanneer er tussen verschillende studenten samengewerkt moet worden is het uit eigen ervaring heel erg bevallen om voor dat project een google drive op te zetten. Tijdens de vorige periode moesten wij in een groep van 6 studenten een lessenserie maken van 6 lessen verdeeld over drie onderwerpen. De lessen en lesmaterialen hebben wij op een map gezet in de google drive en daarbij een document gemaakt wat iedereen kon bewerken. In dat document heeft elk groepslid zijn of haar feedback over de lessen gegeven. Hieronder een afbeelding hoe dat er nu precies uitzag in de map met alle materialen. De bedoeling was dat de medestudenten eerst alle materialen bekeken in de map en daarna doorgingen naar het feedback document om vervolgens daar hun feedback in achter te laten.
Als ik dit op deze manier met medestudenten kan faciliteren dan zou ik ook mijn leerlingen digitale opdrachten op deze manier van feedback kunnen voorzien, of hen ondersteunen in hun leerproces door hun te helpen met mijn feedback, zodat zij tot een beter eindproduct komen.

4.6) Beoordelen van leerprestaties en evalueren van onderwijs
4.6.1) De docent toont aan dat hij het leerproces van leerlingen zichtbaar kan maken en kan volgen door middel van diverse vormen van digitale toetsing en evaluatie.
Manieren om dit te doen is door het geven van een Socrative of een Kahoot. Beide programma's heb ik gebruikt, maar Socrative is voelt toch iets formeler en daarom heb ik daarmee een diagnostische toets (formatief) gedaan met mijn klas tijdens wpl 3. Hieronder vindt u daarvan een screenshot bij 4.6.3. Kahoot vind ik zelf fijner om tussendoor te doen, de leerlingen vinden dit ontzetten leuk (die zijn namelijk erg competatief ingesteld). Beide programma's stellen een docent in staat kennis tot op zekere hoogte inzichtbaar te maken, het gaat dan voornamelijk om stamp dingen die overhoord worden. Beide programma's hebben een optie waarbij de resultaten van de afgenomen toets in een spreadsheet weergegeven worden, dat is erg fijn want dat geeft een prachtig overzicht van hoe elke leerling het gedaan heeft.
4.6.2) De docent toont aan dat hij een digitale toets kan maken die transparant is op validiteit en betrouwbaarheid.
De leerstof die de leerlingen hadden om te leren voor de diagnostische toets was voor elke leerling gelijk en zoals te zien is in de afbeelding bij 4.6.3 zijn alle antwoordmogelijkheden voor elke leerling ook gelijk, namelijk de vertaling die in het boek stond (daarbij heb ik wel duidelijk gemaakt dat omdat het om vocabulaire ging andere valide antwoorden op de toets ook goed gekeurd zouden worden ook al stond dit woord niet in het boek). Ik heb bewust gekozen om geen meerkeuze vragen te gebruiken, want de echte toets bestaat alleen maar uit open vragen en zo konden de leerlingen alvast wennen aan de vorm van de toets, ook al was deze diagnostische toets digitaal.
4.6.3) De docent toont aan dat hij een digitale toets kan organiseren.


Maak jouw eigen website met JouwWeb